FAQ
VANLIGA FRÅGOR
Om du har några frågor som inte besvarades här, eller om du har förslag på hur vi kan göra vår FAQ ännu bättre och mer hjälpsam för alla, tveka inte att dela med dig av dina tankar. Kontakta oss [email protected]
Share My Cards metallkort blippar ni med baksidan av kortet mot telefonen. QR-koden fungerar precis som vanligt.
Se mer videos under andra FAQ frågor.
Se videon för att lära er hur man lägger till eller uppdaterar profilbilden i Portalen via din mobil.
Se mer videos under andra FAQ frågor.
Se videon för att lära er hur man lägger till eller uppdaterar profilbilden i Portalen via datorn.
Se mer videos under andra FAQ frågor.
Det skiljer sig hur man blipper korten mellan olika modeller och framförallt mellan IOS och Android. Denna videon visar hur du blippar en Samsung Galaxy A14.
Se mer videos under andra FAQ frågor.
Det vi menar är att uppgifterna på kortet ej behöver eller helst inte är statiska.
Exempel är t.ex. Företagsnamn, om ni kanske har säljare/anställda på fler orter och har adress till huvudkortet på en ort så kan ni ange orten där ni bor efter namnet. T.ex. så hade säljaren Patric Bolmgren som jobbar på deNord Design Group AB i Växjö men bor i Kalmar namnet deNord Design Group AB – Kalmar men adress Växjö men då fick de kontakter han skaffade i Kalmar den lokala anknytningen.
Ett annat exempel är Växjö Kommun som skulle kunna hetat Växjö Kommun – Årets grönaste stad 2017 under 2017 och sen 2018 ta bort den stämpeln från företagsnamnet.
Se mer videos under andra FAQ frågor.
Hur vill du se ut när du ringer en kontakt? Har du blippat ditt digitala visitkort från ShareMyCard kan du enkelt välja profilbild för att den visuella bilden av dig och ditt företag ska synas när du kontaktar någon som har sparat dina kontaktuppgifter.
Här rekommenderar vi att ni inför varje träff, jippo, mässa ni ska på använder denna för att underlätta för er nya kontakt att komma ihåg er och var ni träffades.
Lägg in t.ex.
Vi möttes på Möbelmässan i Stockholm 2024.
Vi sågs på Almis föreläsning om Klimatsmarta företag i Sundsvall 2/3 2024.
Vi träffades på Lunchin´s träff på stadshotellet i Kalmar 18/5 2023.
När träffen väl är över tar ni bort denna texten och uppdaterar kortet.
Vi rekommenderar även att ni lägger in en kort text om ert företag: Fotografi AB specialiserar sig på små fotosessioner med korta ledtider för det mindre företaget. Vi jobbar i hela Småland sen 1997. Låt oss stärka ert varumärke.
Antecknar är den enskilt största rutan i Outlook och om du har telefonen inställd att synka mot Outlook kommer allt som läggs i Anteckningar komma som fina klickbara länkar i den rutan dyka upp så fort kontakten är sparad. Här kan du även lägga upp erbjudanden, skriv t.ex. kopia länken för att ta del av mitt erbjudande som gäller 2024 och klistra in i en webläsare. Länken kan hänvisa till en websida
eller ett pdf-dokument.
Exempel på text i Anteckningar:
Iphone som synkas mot Outlook
Då Outlook just nu inte har fält för Facebook, Instagram etc så försvinner dessa rader från telefonen är det är inställt att telefonen synkas mot iphone så därför har vi valt att dessa fält automatiskt kommer i Anteckningar för att dina nya kontakter inte ska missa dessa. Denna
funktion kan du enkelt stänga av själv i din Portal.
Vi tror att dessa kort fyller olika funktioner och vill täcka upp de flesta scenarier så ni
verkligen skapar nya kontakter.
Det helt digitala kortet är smidigt när ni har små möten och ni behöver ej ha med det fysiska kortet, bara ta fram QR-koden i Wallet och låt er nya kontakt scanna QR-koden.
Vid större lunch/middagsmöten eller framförallt vid mässor är det mycket tryggare att skicka
runt sitt fysiska kort och låta deltagarna blippa kortet eller scanna det fysiska kortets QR-kod istället för att lämna ifrån sig sin telefon. Dessutom ser ju alla ditt företags varumärke om du lägger fram ditt kort på bordet. Dessutom blir de nyfikna på vad det är och kommer ihåg dig tack vare det.
Multikort erbjuder den perfekta lösningen för den moderna professionella som navigerar i en mångsidig karriär eller ett internationellt sammanhang. Om du driver flera företag eller behöver kommunicera på olika språk, låter Multikort dig smidigt växla mellan profiler – en på svenska och en annan på engelska, anpassade efter ditt behov och din publik. Det är det ultimata verktyget för att göra ett bestående intryck, oavsett var du är eller vem du möter, och kombinerar bekvämligheten hos ett digitalt visitkort
Man måste inte ha en profilbild på dig personligen men vi rekommenderar det verkligen, alternativt att man åtminstone har sitt företags logga där. Anledningen är ju att när du ringer upp din kontakt så är det så mycket trevligare när det kommer fram en bild på den som
ringer tillsammans med namn och företag. Du ändrar enkelt profilbild i din Portal, varför inte ha en bild per årstid? Se exempel.
Uppgifterna sparas INTE automatiskt i den telefon som man blippar kortet eller QR-koden scannas, mottagaren måste alltid spara ner dig som kontakt.
Då vi ej kan kontrollera hur olika telefoner fungerar eller vad de skriver över så rekommenderar vi att om du redan finns i en kontakts telefon så be dem radera dig först från telefonen och sen blippa/scanna QR-koden igen, då vet man garanterat att alla uppgifter är
de senaste.
Absolut inte, det är en av fördelarna med digitala kort. Be den anställda som ska sluta att radera det helt digitala kortet i sin Wallet och sen om någon hos er är administratör så kan hen byta ut mailadressen och sen namn, bild etc till den nya personen som kommer.
Miljövänligt och effektivt. Har ni ingen administratör så kontaktar ni oss så hjälper vi till.
Vi kan trycka kort till er som inte är knutna till en viss person så kan ni registrera de själv så fort ni anställer en person utan att behöva vara i kontakt med oss. Skall de knytas till er administratör så behöver ni kontakta oss men bara ring eller maila oss så ordnar vi det.
Absolut, låt oss skapa kort som ej är knytna till någon person som registrerar det helt själv sen eller så tar vi gärna kontakt med er kund och skapar ett kort till dem. Ni eller kunden bestämmer vilken design ni vill ha. Faktura för perioden och kortet går till er så får kunden
sen välja om de vill ha Basic eller någon annan portaltjänst efter 24 månader.
Ni kan ladda ner en excelfil i portalen där ni kan fylla i era uppgifter på alla kort från ert personalregister och sen ladda upp den så läses helt enkelt filen in och massupdaterar enkelt alla som har kort.
Ni kan ta ut hela ert register och finns ej mailadressen i portalen så hoppas helt enkelt den raden över.
Vi har valt att man loggar in med sin mailadress och efter man har skrivit in den får en länk som man klickar på och så är man inne i portalen. Detta för att man ska slippa komma ihåg ännu ett lösenord och det kan ej användas ifall någon skulle råka höra ditt lösenord.
Vi förutsätter att det bara är du som kommer åt dina egna mail.
Dina uppgifter finns på din egna sida på nätet och kortet har bara en länk dit så din nya kontakt måste ha en internetuppkoppling för att få det att fungera. Skulle du blippa ditt kort på t.ex. ett flygplan utan uppkoppling så kan man få fram NFC notisen senare i Notiscenter
och de kan lägga in dig som kontakt när de har uppkoppling. Se manual för det här.
Digitalt visitkort, tid ca 10 sekunder.
Väck telefonen
Blippa kortet
Klick på Notisen
Scrolla och välj Spara kontakt.
Välj Klar.
Nästa gång du ringer kommer det fint upp med bild, namn och företag och chansen är betydligt större att du är ihågkommen.
Med rösten, tid ca 2 minuter
Vad heter du?
Vad sa du?
Hur stavar du det?
Kan du skriva det åt mig?
073318, nej 0703318540, var det såhär.
Ok.
När du sen ringer kontakten står det Patric Bolmgren men ingen bild, inget Företagsnamn(vanligast) och du kanske är bortglömd.
Med gamla traditionella visitkort.
Hej, här har du mitt visitkort, jag ringer dig om någon vecka.
Din nya kontakt lägger visitkort i fickan och mest vanligt är at det stannar där innan det åker i papperskorgen ,en vecka senare när du ringer står det bara ditt telefonnummer utan att det är knytet till ett namn eller företag.
Ni bestämmer såklart själv vad ni vill ha med på det trycka kortet, en del har valt med namn och titel förutom logga. Vi rekommenderar dock att bara ha företagets logga och färg då kortet blir neutralt och enklare kan återanvändas av nu personal. Ni eller ert reklambolag får
gärna designa kortet, mall finns här. Annars hjälper vi till med förslag. Klicka här för at se hur andra kunder har gjort.
Korten har samma storlek som ett kreditkort och får alltså enkelt plats i telefonfordral.
Måtten är 87x55mm eller 1011×638 px
Här blir vår Portaltjänst Premium helt perfekt. Du skapar ett Multikort där mottagaren väljer mellan Hen Svenson – Svensk eller Hen Svensson – English innan kontakten sparas. Din titel, VD eller CEO, Säljare eller Sales team ev namn och adress är olika då det inte finns Å,
Ä och Ö i andra länder. Även anteckningar där du kanske beskriver ditt företag ska ju vara på olika språk. Kanske är din hemsida till den engelska versionen i stället. Multifunktionen är alltså helt perfekt.
Absolut då både Apple Watch och Andriod klockor är kopplade till respektive Wallet så kommer din QR-kod fram snyggt och din nya kontakt kan bara scanna koden.
Absolut inte, vi har sålt till många branscher och till blandade åldrar. Portalen är så enkel att använda och att blippa eller scanna kortet är väldigt enkelt för mottagaren.
Att det skiljer mellan telefonerna är utanför vår kontroll, men efter ett tag kommer ni med all sannolikhet in hur man gör. Tycker man en viss modell är lite speciell att blippa så finns ju alltid QR-koden att scanna i kameran och då är det enkelt att lägga in kontakten. Se vår
manual var man blippar på olika telefoner, klicka här!
På de flesta nyare telefoner så är NFC alltid igång medans på lite äldre telefoner så får man aktivera NFC när den ska användas. De som kan betala med telefonen i affärer har NFC igång, vi använder samma teknik. QR-koden finns alltid som alternativ. Här finns Maualer hur
man startar NFC på lite äldre modeller.